Velkommen til

Velkommen til min blog, som i første omgang tager udgangspunkt i modulet "Teknologiforståelse og digital dannelse", men som jeg håber på sigt kan blive brugt i min fremtidige praksis som matematiklærer.

I dette blogindlæg vil jeg komme ind på: 

- Hvem jeg er og mine forudsætninger og interesser for at læse modulet

- Hvilken rolle jeg oplever at teknologien spiller i min hverdag

- Hvilke forventninger, jeg har til modulet

Jeg hedder Mirjam og læser til lærer på den netbaserede læreruddannelse. Det at uddannelsen er netbaseret og en stor del af undervisningen foregår virtuelt, har fået mig til at reflektere over både de begrænsninger og de muligheder, der kan være i digital undervisning. Udover det spiller teknologien også en rolle, når jeg bruger nettet.  

Vi siges at leve i en digital tidsalder på godt og ondt. Mange oplever, at teknologien og sociale medier bringer os nærmere hinanden, men samtidig skaber en distance fordi vi ikke ser hele billedet, og måske også oplever at gå glip af meget. Vi har adgang til uendeligt meget information, men det stiller samtidig krav til os om at spotte misinformation. I alle disse forhold spiller det en rolle at vi kan navigere i den digitale verden. Det er mit håb, at modulet er med til at ruste os som kommende lærere til at hjælpe eleverne på vej mod en form for digital dannelse. 

I min seneste praktik tog jeg del i den virtuelle undervisning i slutningen af nedlukningen. Det var spændende at opleve de udfordringer og muligheder, der lå i denne undervisningsform. Da jeg efterfølgende var til stede i den fysiske del af praktikken fandt jeg det meget inspirerende, hvordan min praktiklærer brugte sin blog og videoer som støtte til eleverne. Mit ønske med bloggen her er at den på sigt på samme måde kan blive en støtte for mine kommende elever.

Kommentarer